Program kadencyjny działania

Muzeum Regionalnego w Szczecinku

na lata 2021-2025

Spis treści:

1. Misja

2. Wizja

3. Cele

 4. Finansowanie realizacji programu - koncepcja

 

1.Misja

Muzeum Regionalne w Szczecinku jest instytucją wykonującą zadania Miasta Szczecinek z zakresu muzealnictwa. Instytucja działa na mocy uchwały Rady Miasta Szczecinek. Głównym zadaniem Muzeum jest gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów. Instytucja poprzez swoją działalność i ponad 100 letnią obecność w krajobrazie kulturalnym miasta jest miejscem spotkań zarówno obecnych jak i byłych mieszkańców Szczecinka i okolic oraz wizytówką lokalnych tradycji prezentowanych turystom. Muzeum jest też miejscem prowadzenia badań naukowych, poszukiwań cennych obiektów historycznych i artystycznych oraz instytucją dydaktyczną, której działania powinny trafiać do wszystkich grup społecznych. Siedzibą Muzeum Regionalnego, w której znajdują się biura, pracownia konserwatorska, biblioteka, magazyny oraz sale ekspozycji stałych i czasowych jest budynek położony przy  ul. Szkolnej 1 w Szczecinku. Muzeum dysponuje też wieżą pokościelną im. Św. Mikołaja, położoną przy ul. Ks. Elżbiety, w której na najniższej kondygnacji znajduje się magazyn zbiorów archeologicznych a pozostałe kondygnacje są niewykorzystane. Sam obiekt - wieża pokościelna, znajdująca się przy głównym trakcie komunikacyjnym miasta, jest wpisany w lokalny rejestr zabytków. Obecnie Muzeum Regionalne zatrudnia 10 osób na stałych etatach. Zależności hierarchiczne zostały sprowadzone do dwustopniowego systemu zarządzania pracownik - dyrektor. Dodatkowym ciałem doradczym jest powoływana przez organizatora „Rada Muzeum” składająca się z 7 członków. Plany i zamierzenia Dyrektora dyskutowane są na forum Rady.

2. Wizja

 W latach 2021-2025 zamierzamy wprowadzić szereg zmian, których głównym celem ma być dostosowanie oferty muzealnej do zmieniających się oczekiwań odbiorców. Muzeum podobnie jak inne nowoczesne tego typu instytucje kultury, powinno prowadzić równoległe działania na wielu polach. Chodzi nie tylko o tradycyjną formę gromadzenia i eksponowania obiektów, ale też tworzenie możliwości do działań interaktywnych, w które będzie można angażować zarówno zwiedzających jak i osoby, które on-line będą korzystały z muzealnych zasobów. Lata 2021-2025 to kontynuacja wdrażania nowoczesnych technologii w pracy muzeum, szczególnie do sal, gdzie prezentowane są ekspozycje stałe. Głównym celem jest stworzenie warunków powodujących, że dostęp do zbiorów będzie przyjazny i atrakcyjny. Jednym z zamierzeń jest stworzenie nowej wystawy stałej poświęconej archeologii. W latach 2021-2025 planuje się rozszerzenie form działalności wydawniczej. Do tej pory Muzeum było wydawcą pozycji w formie papierowej oraz administratorem własnej strony internetowej. Aby powiększyć możliwości oddziaływania i tworzyć atrakcyjny kontent dostępny dzięki nowym technologiom, należy rozszerzyć działalność wydawniczą o produkcję materiałów audio-wizualnych oraz kreacji internetowych. Wiemy z doświadczenia, że taka aktywność spotyka się z bardzo dobrym odbiorem. W miarę możliwości należy publikować archiwalne materiały filmowe. Szczecinek m.in. dzięki działalnościAmatorskiego Klubu Filmowego „Kontrapunkt” (klub powstał w 1962 r.) może pochwalić się sporym zbiorem filmowych archiwaliów. Niestety, znaczna część filmów zaginęła. Wiadomo też o innych źródłach tego typu materiałów. W miarę możliwości należ zadbać o zdobycie, gromadzenie i publikację tych zbiorów. Muzeum Regionalne w Szczecinku będzie, podobnie jak w latach poprzednich, prowadzić działalność dydaktyczną. Od dłuższego czasu staramy się tę formę działań kierować do mniejszych ośrodków na terenie przyległym do naszego miasta. Nie zapominamy oczywiście o współpracy z lokalnymi przedszkolami, szkołami i innymi placówkami dydaktycznymi. Regionalna edukacja historyczna jest bardzo ważnym zadaniem, wymagającym szeregu działań i atrakcyjnej formy. W miarę potrzeb Muzeum powinno stawać się koordynatorem działań propagujących turystykę historyczną. Dzięki wzajemnym kontaktom należy stworzyć wspólny system wymiany informacji, tak, aby osoby odwiedzające Pojezierze Drawskie, miały pełen przekrój miejsc, instytucji i obiektów o wyraźnym walorze historycznym. W działalności podstawowej należy wyszczególnić gromadzenie, konserwowanie i udostępnianie zbiorów. W zadaniach związanych ze zbiorami Muzeum, z roku na rok kładziemy większy nacisk na proces ich digitalizacji oraz konserwacji. W programie wystaw czasowych zamierzamy kontynuować bardzo rozległy zakres tematyczny, spora część wystaw dotyczy historii regionu. W miarę możliwości należy tworzyć wystawy czasowe w oparciu o współpracę międzynarodową, w pierwszej kolejności dotyczącą miast partnerskich. Zamierzamy w coraz większym stopniu funkcjonować w przestrzeni miejskiej. Dzieje się tak za sprawą wystaw plenerowych. Przykład działań z roku 2020 pokazuje jak spore jest zapotrzebowanie na taką formę prezentacji zbiorów. Inną formą aktywności placówki jest organizacja spotkań, wykładów, projekcji oraz wydarzeń o charakterze historycznym i artystycznym.Do popularnych form spotkań, takich jak coroczna akcja „Noc Muzeum”, jarmarki, pikniki, inscenizacje, należy tworzyć nowe, atrakcyjne formy wydarzeń. W naszych planach ważnym elementem jest prowadzenie badań terenowych, jedną z form są badania archeologiczne podejmowane i wspierane przez szczecineckie Muzeum Regionalne.Muzeum Regionalne w Szczecinku od początku jest jedną z instytucji tworzącą tzw. „Szlak Gryfitów”. Ta cenna inicjatywa powoduje, że pracownicy placówek z terenu woj. zachodniopomorskiego, mają dużo większą świadomość zagadnień i problemów historycznych związanych z szeroko rozumianym Pomorzem Zachodnim. Na terenie ziemi szczecineckiej Muzeum Regionalne jest koordynatorem działań w ramach szlaku i ten kierunek będzie w latach 2021-2025 nadal wspierany. Istotnym elementem pracy muzealnej jest bogaty księgozbiór. Sukcesywnie jego skład jest powiększany a stała modernizacja biblioteki powoduje, że znacznie zwiększa się dostępność. Prace związane z zasobem bibliotecznym będą w latach 2021-2025 kontynuowane. Muzeum, podobnie jak w latach poprzednich, powinno tworzyć możliwości rozwoju szczecineckiego oddziałuPolskiego Towarzystwa Historycznego oraz innych organizacji i stowarzyszeń zajmujących się dziedzictwem i historią regionu Istotnym zagadnieniem w popularyzacji wiedzy historycznej jest współpraca z mediami. Chodzi zarówno o media lokalne, regionalne jak i ogólnokrajowe. W ten sposób zwiększa się krąg odbiorców działań muzealnych oraz promowana jest wiedza oparta o źródła historyczne.

 

3. Cele

 

Lp.

Cel długoterminowy

Cel krótkoterminowy rok2021

Cel krótkoterminowy rok2022

Cel krótkoterminowy rok 2023

1.Zwiększenieaktywnościodbiorców,biorących udział wwystawachczasowychOrganizowanie wystawczasowych w MuzeumRegionalnym, modernizacja wystaw stałychOrganizowanie wystawczasowych w MuzeumRegionalnych, modernizacja wystaw stałychOrganizowanie wystawczasowych w MuzeumRegionalnym, modernizacja wystaw stałych
2.

Zwiększeniezainteresowania

historycznymiwaloramiSzczecinka i regionu

Organizacja atrakcyjnychdziałań popularyzującychwiedzę historyczną, działania medialne.Organizacja atrakcyjnychdziałań takich jak wykłady,projekcje, spotkania,działania integrującelokalna społecznośćOrganizacja atrakcyjnychdziałań skupiających uwagęna walorach historycznychmiasta i regionu
3.Zmiana wizerunkuMuzeum jakonowoczesnejinstytucji kulturyAktywne działania zwiększające i uatrakcyjniające dostęp do zbiorów muzealnych. Nowe opracowywanie zbiorówKontynuacja prac których głównym ale nie jedynym celem jest wprowadzenie zmian w salach wystaw stałychWdrożenie wypracowanychdziałań w oparciu ofinansowanie z takich źródełjak MKiDN oraz SamorządWojewództwaZachodniopomorskiego
4.Zwiększenieprzychodów zdziałalnościPromocja działańorganizowanych przezMuzeum, sprzedaż wsklepie muzealnymPromocja działań organizowanych przez Muzeum, sprzedaż w sklepie muzealnymPromocja działań organizowanych przez Muzeum, sprzedaż w sklepie muzealnym
5.ZwiększeniehistorycznejatrakcyjnościregionuszczecineckiegoIntegracja oraz wspólnedziałania organizowane zosobami, instytucjami igrupamizainteresowanymihistorycznymdziedzictwem regionuIntegracja oraz wspólnedziałania organizowane zosobami, instytucjami igrupamizainteresowanymihistorycznymdziedzictwem regionuIntegracja oraz wspólnedziałania organizowane zosobami, instytucjami igrupami zainteresowanymihistorycznym dziedzictwemregionu
6.Współpraca  z instytucjami kulturyWłącznie się MuzeumRegionalnego do działańtakich instytucji jak SAPiKczy Szkoła MuzycznaWłącznie się MuzeumRegionalnego do działańtakich instytucji jak SAPiKczy Szkoła MuzycznaWłącznie się MuzeumRegionalnego do działańtakich instytucji jak SAPiKoraz fundacje i stowarzyszenia 
7.Produkcjawydawnictw i   materiałów popularyzującychwiedzę o  Szczecinku i jegomieszkańcachProdukcja  wydawnictw imateriałówaudiowizualnychnawiązujących do tradycji miasta i regionuProdukcja  wydawnictw imateriałówaudiowizualnychnawiązujących do tradycji miasta i regionuProdukcja  wydawnictw imateriałów audiowizualnychnawiązujących do tradycji miasta i regionu
8.Zwiększenie udziałuźródeł zewnętrznychw finansowaniudziałalnościMuzeumAplikowanie o środkifinansowe do MKiDN orazdo samorządów powiatu iwojewództwa oraz sponsorówAplikowanie o środkifinansowe do MKiDN orazdo samorządów powiatu iwojewództwa oraz sponsorówAplikowanie o środkifinansowe do MKiDN oraz dosamorządów powiatu iwojewództwa oraz sponsorów

 

 

 

Lp.

Cel długoterminowy

Cel krótkoterminowy rok 2024

Cel krótkoterminowy rok 2025

1.Zwiększenie aktywnościodbiorców, biorącychudział w wystawachczasowychOrganizowanie wystaw czasowych wMuzeum Regionalnym oraz modernizacja wystaw stałychOrganizowanie wystaw czasowych wMuzeum Regionalnych oraz modernizacja wystaw stałych
2.

Zwiększeniezainteresowania

historycznymi waloramiSzczecinka i regionu

Organizacja atrakcyjnych działańpopularyzujących wiedzę historycznąOrganizacja atrakcyjnych działań takichjak wykłady, projekcje, spotkania,działania integrujące lokalnaspołeczność
3.Zmiana wizerunkuMuzeum jakonowoczesnej instytucjikulturyWprowadzanie nowoczesnych form komunikacji z widownią i prezentacji zasobówWprowadzanie nowoczesnych form komunikacji z widownią i prezentacji zasobów
4.Zwiększenie przychodówz działalnościPromocja działań organizowanychprzez Muzeum, sprzedaż w sklepiemuzealnymPromocja działań organizowanych przez Muzeum, sprzedaż w sklepie muzealnym
5.Zwiększenie historycznejatrakcyjności regionuszczecineckiegoIntegracja oraz wspólne działaniaorganizowane z osobami,instytucjami i grupamizainteresowanymi historycznymdziedzictwem regionuIntegracja oraz wspólne działaniaorganizowane z osobami, instytucjami igrupami zainteresowanymihistorycznym dziedzictwem regionu
6.Współpraca z instytucjami kulturyWłącznie się Muzeum Regionalnegodo działań takich instytucji jak SAPiK, fundacje i stowarzyszeniaWłącznie się Muzeum Regionalnego dodziałań takich instytucji jak SAPiK, Szkoła Muzyczna oraz fundacje i stowarzyszenia
7.Produkcja wydawnictw imateriałów popularyzujących wiedzęo Szczecinku i jegomieszkańcachProdukcja wydawnictw i materiałówaudiowizualnych nawiązujących do tradycji miasta i regionuProdukcja wydawnictw i materiałówaudiowizualnych nawiązujących do tradycji miasta i regionu
8.Zwiększenie udziałuźródeł zewnętrznych wfinansowaniu działalnościMuzeumAplikowanie o środki finansowe doMKiDN oraz do samorządów powiatui województwa oraz sponsorów

Aplikowanie o środki finansowe doMKiDN oraz do samorządów powiatu iwojewództwa

Oraz sponsorów

 

 

 

4.Finansowanie realizacji programu w roku 2021 - koncepcja

 

Lp.

Źródło

Wydatki w2021 r. w zł

1.Wydatki

908 000

 Organizacja wystaw i wydarzeń muzealnych

90 000

 Wynagrodzenia i pochodne

605 000

 Usługi obce

75 000

 Zakup materiałów i energii

77 000

 Remonty i konserwacje muzealiów                 

28 000

 Wydatki edukacyjne

7 000

 Wydatkipozostałe                                     

26 000

2.Dotacje:

 

 Na wydatki bieżące       

900 000

 Przychody własne          8 000
 

 

 

 

 

 

 

Wydatki na lata 2022-2025 zostaną ustalone po podjęciu przez Radę Miasta Szczecinek uchwał w sprawie uchwalenia budżetu na ww. lata i wprowadzone do umowy w formie aneksu sporządzonego w ciągu 30 dni od dnia podjęcia uchwały budżetowej.

 

 

 

       Organizator                                                                                      Dyrektor